Internship (Dutch) EU Brussels Office: Fokker, Damen and NMT

Each year, The EU Brussels Office offers two internships in September-January (5 months) and February-July (6 months). Due to the nature of the work, the company can only hire Dutch speaking candidates (native or fluent) who are registered at a Dutch University or who have recently graduated. Applications for the internship starting in February 2016 are currently open. The application deadline is Friday 11 December, 17.00.

Het EU Brussels Office is een Public Affairs kantoor en is gevestigd in het hart van de Europese wijk in Brussel. De Senior Public Affairs Officer vertegenwoordigt hier de belangen van twee toonaangevende Nederlandse bedrijven Fokker Technologies en Damen Shipyards en de Branche-Organisatie Netherlands Maritime Technology. Deze laatste komt op voor de belangen van de Nederlandse scheepswerven en maritieme toeleveranciers.

De activiteiten van het EU Brussels Office richten zich volledig op het behartigen van de belangen van de drie klanten binnen de Europese Unie. Binnen het kantoor volgt Harriët Slager samen met de stagiair de meest relevante EU dossiers en activiteiten van de EU-instellingen.

Het kantoor monitort en analyseert Europese wet- en regelgeving en Europese fondsen die impact hebben op de belangen van de klanten. Het kantoor adviseert over de te volgen strategie van beleidsbeïnvloeding (lobby) en voert deze indien nodig ook zelf uit. Hiermee ondersteunt het kantoor de strategische lange termijnontwikkeling van de business en activiteiten van de
klanten.

De onderwerpen spelen zich met name af op de volgende beleidsterreinen:
– Onderzoeks- en innovatiebeleid (H2020 en CleanSkyII)
– Handelspolitiek (o.a. met de VS en China),
– Mededingingsbeleid (Staatssteun problematiek),
– Regionaal innovatiebeleid (Structuurfondsen),
– Defensiemarkt
De nadruk ligt bij alle onderwerpen uiteraard op de vliegtuigindustrie en de maritieme industrie.

Concrete activiteiten van het kantoor zijn: het analyseren van EU beleidsdocumenten; het volgen van relevant EU nieuws, vertegenwoordiging van de klanten bij Europese brancheorganisaties (ASD en SEA Europe); bijwonen van Europese en Nederlandse netwerkevenementen (seminars, lezingen); organisatie van bezoeken aan de Europese instellingen en het uitvoeren van lobbyactiviteiten.

Om ons werk goed te kunnen uitvoeren onderhouden we regelmatig contact met onze klanten. Hiervoor is regelmatig op en neer reizen naar Nederland part of the job en de stagiair zal waar mogelijk meegaan.

De stagiair(e) krijgt een goede indruk van de gang van zaken binnen de EU, het EU Brussels Office en de activiteiten van de klanten. Gezien de geringe grootte van het kantoor (1 medewerker + de stagiair) zal de stagiair(e) meedraaien als een volwaardig medewerker. De stagiair zal ook een deel van de operationele taken van het kantoor voor zijn/haar rekening moeten nemen (beantwoorden telefoon, uitvoeren ondersteunde taken).

Taakomschrijving van de stage
– Monitoren van dossiers, EU nieuws en uitzoeken van ad hoc taken.
– Schrijven van notities en verslagen over actuele Europese dossiers of bijeenkomsten.
– Directe operationele ondersteuning van de Senior Public Affairs Officer.
– De inhoud van de stage is afhankelijk van de lopende dossiers van het kantoor.
– Het is niet mogelijk een afstudeerproject uit te voeren tijdens deze stage, want het is juist de bedoeling dat de stagiair de kans krijgt om volwaardig mee te draaien in de praktijk.

Vereisten:
– Relevante universitaire opleiding waaruit aantoonbare kennis van het EU besluitvormingsproces blijkt incl. de EU instellingen.
– Nederlands als moedertaal met aantoonbare goede kennis van de Engelse taal rijbewijs en de bekwaamheid om af en toe met de lease auto naar NL op en neer te rijden.

Solliciteren: Voor de bovengenoemde stageperiode kun je uiterlijk tot vrijdag 11 december 2015 17:00 uur solliciteren. De sollicitatiegesprekken worden gehouden in de week van 14 december op het kantoor in Brussel. In overleg kunnen de sollicitaties eventueel in NL plaatsvinden. Stuur je CV en motivatiebrief via de mail naar: harriet.slager@eubrusselsoffice.com en richt de mail aan Harriët Slager (Senior Public Affairs Officer)

Submit your comment

Please enter your name

Your name is required