Guided tour (in English) and lecture (in Dutch) on the magazine Playboy

There is an interesting exhibition at the NAIM (Nederlands Architectuur instituut Maastricht) on the history of the American magazine Playboy, which has been an important medium for the construction of a new kind of Man and Consumer. The exhibition focuses on the influence of Playboy on architecture and design. You can participate in a guided tour (in English, by curator and artistic director Saskia van Stein) through the exhibition Playboy Architecture Thursday 31st of January at 12.30 in the NAIM (Dutch Institute for Architecture) Avenue
Ceramique 226 in Maastricht. (Adjacent to the Bonnefantenmuseum).

This guided tour is organized in the framework of the Honours program on Contemporary Masculinity offered by professor Maaike Meijer, but everyone is welcome. We meet inside the building at 12.30.

Same date and place at 20.00 hours Maaike Meijer gives a lecture (‘Playboy: reconstructies van mannelijkheid’) in Dutch. All welcome.

Inhoud van de lezing:

Mannelijkheid wordt cultureel geassocieerd met standvastigheid en stabiliteit.  La donna e mobile, maar de man zou zijn wat hij nu eenmaal is. Niets is minder waar: het man-zijn is alleen al sinds het midden van de twintigste eeuw al onderhevig aan grote schommelingen: manbeelden, gendernormen en mannenlichamen veranderen dramatisch. Deze lezing richt zich op de economische en sociologische ontwikkelingen die daaraan ten grondslag liggen. Het Amerikaanse tijdschrift Playboy (1952) is een interessante casus: het was erop gericht een klasse van jonge welgestelde mannelijke consumenten te bedienen, waarbij het gevaar van homoseksualiteit – het spookbeeld van de jaren vijftig – werd bezworen door de nadrukkelijke aanwezigheid van vrouwelijk naakt. Vrouwenlichamen zijn het scherm om mannelijke heteroseksualiteit te garanderen en de nieuwe levensstijl toegankelijk te maken voor een nieuwe klasse mannen. Als Playboy een Nederlandse versie krijgt zijn we dertig jaar verder, homoseksualiteit is niet langer taboe, zeker niet in Nederland, maar het format van mannen-onder-elkaar met vrouwelijk bloot als omlijsting heeft zich dan als vast model gevestigd.

Maaike Meijer

Submit your comment

Please enter your name

Your name is required